Tajwīd

Éndagskurser

Emner


Det vil tage ca. 10 kursusgange á 6 timer hver at gennemgå nedenstående emner. Hvert kursus fortsætter hvor det forrige slap. En forudsætning for tilmelding er, at man kan læse arabisk i forvejen (dvs. kunne alfabetet, fathah, kasrah, dammah, sukun, tanween, shaddah, madd, sol/måne bogstaver), og gerne ikke læse alt for langsomt


1. Introduktion (مقدمات):

  1. Sproglig og terminologisk definition af Qur'an og Tajweed
  2. Tajweeds historie fra start til i dag
  3. Hukm for studie af tajweed teoretisk/praktisk (الحكم)
  4. Gavnen ved at recitere al-Qur'an (الفضل)
  5. Manerer og etiketter for recitationen (الآداب)


2. Recitationsfejl (اللَّحْنُ)

  1. Den tydelige (اللَّحْنُ الْجَلِي)
  2. Den skjulte (اللَّحْنُ الْخَفِيُّ)
  3. Den mest skjulte (أَخْفَى الْخَفِيِّ)


3. Isti’ādhah og Basmalah

  1. Definition, ordlyd og hukm af Isti’ādhah
  2. Hvornår Isti’ādhah skal læses højt/lavt og gentages
  3. Definition og ordlyd for Basmalah
  4. Basmalah som āyah i al-Qur'ān
  5. Basmalah's hukm
  6. Når Isti’ādhah, Basmalah og et vers skal bindes sammen
  7. Når man skal forbinde to surah'er


4. Bogstavernes artikulationssteder (مَخَارِجُ الْحُرُوفِ)

  1. Mundens tomrum (الْجَوْفُ)
  2. Halsen (الْحَلْقُ)
  3. Tungen (اللِّسَانُ)
  4. Læberne (الشَّفَتَانُ)
  5. Næsehulen (الْخَيْشُومُ)


5. Bogstavernes egenskaber (صِفَاتُ الْحُرُوفِ)

  1. Egenskaber der har modsætninger (الصِفَات لها ضد)
    1. Al-Hams (الهمس) modsat al-Jahr (الجهر)

    2. Al-Shiddah (الشدة) modsat Al-Rakhāwah (الرخاوة)

    3. Al-Isti’lā’ (الاستعلاء) modsat al-Istifāl (الاستفال)

    4. Al-Iṭbāq (الإطباق) modsat al-Infitāḥ (الانفتاح)

    5. Al-Idhlāq (الإذلاق) modsat al-Iṣmāt (الإصمات)

  2. Egenskaber der ikke har modsætninger (الصِفَات لا ضد لها)
    1. Al-Ṣafīr (الصَّفِيرُ)

    2. Al-Qalqalah (الْقَلْقَلَةُ)

    3. Al-Līn (اللِّينُ)

    4. Al-Inḥirāf (الإِنْحِرَافُ)

    5. Al-Takrīr (التَّكْرِيرُ)

    6. Al-Tafashshī (التَّفَشِّي)

    7. Al-Istiṭālah (الإِسْتِطَالَةُ)

    8. Al-Ghunnah (الْغُنَّةُ)


6. Dybhed og mildhed (التَّفْخِيمُ وَالتَّرْقِيقُ)

  1. De dybe bogstaver og deres grader (الحروف المفخمة ومراتبها)
  2. Bogstaverne الر, der nogle gange er dybe

  3. De milde bogstaver (الحروف المرققة)


7. Fusion (الإِدْغَامُ)

  1. Forholdet mellem bogstaver og ḥarakāt
  2. Den store idghām (الإدغام الْكَبِيرُ)
  3. Den lille idghām  (الإدغام الصغير)
    1. Idghām af to, der er ens (إِدْغَامُ مُتَمَاثِلَيْنِ)

    2. Idghām af to af samme natur (إِدْغَامُ مُتَجَانِسَيْنِ)

    3. Idghām af to, der er tilnærmede (إِدْغَامُ مُتَقَارِبَيْنِ)


8. Regler for Nūn (أحكام النون)

  1. Definition af Al-Nūn al-Sākinah og al-Tanwīn
  2. Al-Iḍḥhār (الْإِظْهَارُ)
  3. Al-Idghām (الْإِدْغَامُ)
  4. Al-Ikhfā’ (الْإِخْفَاءُ)
  5. Al-Qalb (الْقَلْبُ)


9. Regler for Mīm (أَحْكَامُ الْمِيمِ)

  1. Fusion med læberne (الْإِدْغَامُ الشَّفَوِيُّ)
  2. Sløring med læberne (الْإِخْفَاءُ الشَّفَوِيُّ)
  3. Synliggørelse med læberne (الْإِظْهَارُ الشَّفَوِيُّ)


10. Al-Madd (المدّ)

  1. Den originale Madd (الْمَدُّ الْأَصْلِيُّ)
    1. Al-Badal (الْبَدَلُ)
    2. Al-’Iwaḍ (الْعِوَضُ)
    3. Al-Ṣilat al-Ṣughrā (الصِّلَةُ الصُّغْرَى)
  2. Den forøgede madd grundet hamzah (الْمَدُّ الْمَزِيدِيّ بِسَبَبِ الْهَمْزَةِ)
    1. Al-Muttaṣil (الْمُتَّصِلُ)
    2. Al-Munfaṣil (الْمُنْفَصِلُ)
    3. Al-Ṣilat al-Kubrā (الصِّلَةُ الْكُبْرَى)
  3. Den forøgede madd grundet Sukūn (الْمَدُّ الْمَزِيدِيُّ بِسَبَبِ السُّكُونِ)
    1. Al-Lāzim (اللَّازِمُ)
    2. Al-’Ārid li al-Sukūn (الْعَارِضً لِلسُّكُونِ)
    3. Madd al-Līn (مَدُّ اللِّينِ)
  4. Madds grader (مراتب المدود)


11. Eftertryk (النَّبْرُ)

  1. Når man standser på et bogstav med shaddah

  2. Når man udtaler و eller ي med shaddah

  3. Når der er shaddah efter et madd-bogstav

  4. Når man standser på et ord med hamzah til sidst efter madd

  5. Når man er i tvivl om antallet (الْعَدَدُ)


12. Mødet mellem to sukūn


13. Former for standsning af recitationen (أَقْسَامُ الْوَقْفِ)

  1. Det nødvendige stop (الوقف الاضطراري)
  2. Det testende stop (الوقف الإختباري)
  3. Det ventende stop (الوقف الانتظاري)
  4. Det tilsigtede stop (الوقف الاختياري)
    1. Det komplette (التَّامُ)

    2. Det tilstrækkelige (الْكَافِي)

    3. Det, der er okay (الْحَسَنُ)

    4. Det frastødende (القبيح)

  5. Tegn på stop i al-Muṣḥaf

    1. Det obligatoriske stop (الوقف الازم)

    2. Det forbudte stop (الْوَقْفُ الْمَمْنُوعُ)

    3. Det tilladte stop (الْوَقْفُ الْجَائِزُ)

    4. Det bedre stop (وَقْفُ ‘قِلَى‘)

    5. Det mindre gode stop (الْوَقْفُ ‘صِلَى‘)

    6. Waqf al-Ta’ānuq


14. Metoderne for standsning (أَوْجَهُ الْوَقْفِ)

  • Rawm, ishmām og maḥd
  • Al-Maqtū’ og al-Mawsūl

  • Mm.


15. At starte recitationen (الاِبْتِدَاءُ)

  1. Den tilsigtede (الاِخْتِيَارِيُّ)
    1. Den komplette (التَّامُ)

    2. Den tilstrækkelige (الْكَافِي)

    3. Den, der er okay (الْحَسَنُ)

    4. Den frastødende (الْقَبِيحُ)

  2. Den testende (الاِخْتِبَارِيُّ)
  3. Når man begynder med hamzat al-waṣl

    1. Når hamzat al-waṣl kommer før hamzat al-qat’ med sukūn

    2. Når hamzat al-qat’ for istifhām kommer før hamzat al-waṣl


16. Tanbīhāt og Fawāid

  1. Koranens skrift (الرَّسْمُ)
  2. De syv ahruf
  3. De 10 qirā'āt
  4. Shātibiyyah og Tayyibah
  5. Usool i Hafs
  6. Mm.

Tid

  • Første kursus: Søndag d. 26. juli kl. 10-16.
  • Andet kursus: Søndag d. 9. august kl. 10-16.

Sted

  • Bukhara-lokalet i Det Islamiske Trossamfund (Dortheavej 45, 2400 KBH NV).

Tilmelding

Alle kurserne følger med, hvis man er tilmeldt en Sabeel Betalingsplan. Ellers koster det 100 kr. pr. kursus. 

Copyright © Sabeel 2019